Plus size models och modehusfadäser

Crystal Renn banar väg för "normaliteten" i modebranshen.
Hon som "förste plus size model" har tydligen fått modehusen på nya såpr och jag kan inte se mer positivt på det här!
Marc Jacobs är alltså på färd med att laga en plus size kollektion.
Tänk att kunna gå in i en butik utan att behöva känna ångest över att de där jeansen inte går över röven!?
Något som dock iriterar mig lite är begreppet "plus size"-modell.
Är majoriten av folket runt om i världen syltunna, smällfeta eller helt enkelt lagom, efter personligt tycke och smak, med alla möjliga former?
Och vem var det egentligen som kom på at en modell skal ha stl.-1, från allra första början? Var det för att folk hade så lite pengar att dom inte hade råd till några cm extra tyg?
Idioter med skev världsbild har vi överallt. En av dom är Karl Lagerfeld som bekräftade att han minsann aldrig ska samarbeta med H&M igen, efter att hans kollektion blev produserad i större storlekar än vad han hade tänkt sig.
Påstående som att designerkläder inte skal bäras av alla lär väl oansett få stå kvar då priserna oftast är skyhöga ändå.
Men det gör mig inget.
Jag handlar vintage, och då och då designar om dom själv. Helt gratis till min egen fördel.
Och så handlar jag på H&M.
Med eller utan Karl Lagerfeld i toppen. Helst utan om jag får be.

Crystal Renn


Kommentarer
Postat av: Isabella

Bra skrivet! Karl Lagerfeld är en drummel. Plus seize har fått en helt vriden kognition men å andra sidan så speglar idealen väldigt intressanta samhällsnormer. Jag fullkomligt älskar 40-talets kläder, men det var en tid av desperation och svält och då banades en plattform för det fylligare idealet. Man skulle visa att man hade råd att äta och former speglade samhällsklasser. Nu är det tvärtom med personal trainers, hälsodiets o.s.v i all oändlighet. Det är så vidrigt att man ska kunna spegla att man har råd att svälta sig för att komma in i diverse designer-gowns. Jag opponerar mig fullkomligt mot dessa ideal och normer, vi kvinnor ska hyllas oavsett storlek. Det viktigaste är sundhet och hälsa.



Riktigt bra inlägg! det känns alltid uppfriskande att läsa och avreagera sig.

Kram!

2010-08-27 @ 13:42:11
URL: http://cocaineblues.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0